Reparatieverzoeken en klachten
Reparatieverzoeken en klachten dient u niet naar de bewonerscommissie te sturen, maar naar de woningbouwvereniging Portaal.
De bewonerscommissie kan weinig doen met uw klacht of verzoek, dit kan alleen de woningbouwvereniging oplossen.
Het indienen van klachten/reparatieverzoeken bij Portaal doet u het beste via de website van Portaal (via https://mijn.portaal.nl/account/login).
Het signaleren en melden van structurele onderhoudsproblemen aan en rond de gebouwen doet u, net als reparatieproblemen, ook bij Portaal. Een cc naar de bewonerscommissie kan dan wel nuttig zijn met oog op het periodieke overleg tussen Portaal en de bewonerscommissie over onderhoud aan het complex. Wij kunnen er dan oog op houden, of het op de onderhoudsagenda staat.
Klachten over overlast
Indien u geen reparatieverzoek maar een echte klacht heeft, b.v. over serieuze overlast, doe dit dan expliciet via de Portaal website, en niet op een andere manier. Uw klacht wordt anders niet als “klacht” geregistreerd, wat van belang kan zijn voor de dossier-vorming over regelmatig terugkerende problemen. Het aanspreken of e-mailen van de beheerder bijvoorbeeld, is geen officiële klacht: uw klacht wordt dan niet als zodanig bij Portaal in het dossier vastgelegd (!).
Geef klachten daarom via de website van Portaal door en kies (na inloggen op uw Portaal account) de optie “Klacht of overlast melden“.
Wanneer u vermoed dat er strafbare feiten plaatsvinden of structurele overlast in/rond de hofjes ervaart, dan raden wij u aan om dit zowel bij de politie als bij Portaal te melden. De politie geeft meldingen niet altijd door aan Portaal (en vice versa) vanwege onder andere privacy-wetgeving.
Blijf in geval van structurele overlast regelmatig melden bij Portaal. Als er 3 maanden géén nieuwe klacht is geweest sluit Portaal het dossier namelijk.
In principe spreekt u bij overlast altijd eerst de overlastgever aan op zijn of haar gedrag. Helpt dit niet en is het probleem structureel, dan meldt u het bij Portaal en de politie. De wijkagent kan een belangrijke rol spelen bij het oplossen van overlast-situaties. Onze huidige wijkagent is Dennis Perdok (contactinformatie hier).
In Nederland heeft de burgemeester vergaande bevoegdheden om aantoonbare, structurele overlast van buren aan te pakken. Daarvoor dient u wel geprobeerd te hebben om er met de overlastgever uit te komen. U heeft hier volgens de wetgever namelijk ook een eigen verantwoordelijkheid. Het is wenselijk dat u uw klachten zorgvuldig documenteert en waar het kan van beeldmateriaal voorziet. Natuurlijk kunt u altijd uw buren om hulp vragen.